Erhard Koekoek

Bijna iedere ondernemer heeft wel eens een factuur verzonden, die vervolgens lang onbetaald blijft. En dan wordt er soms gediscussieerd over wie wat precies moet oplossen of betalen.

Bijna iedere ondernemer heeft wel eens een factuur verzonden, die vervolgens lang onbetaald blijft. En dan wordt er soms gediscussieerd over wie wat precies moet oplossen of betalen. Dat is allemaal vrij logisch, als er bijvoorbeeld ook iets schort aan de prestatie. Maar soms heb je van die gevallen dat je denkt: ‘Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen’?

Zo had ik afgelopen weken een ondernemer aan de lijn, met een vraag over een iets te mondige klant. Wat was er aan de hand? De ondernemer had al in de zomer van 2021 meubelstukken op maat gemaakt en geleverd. De klant was tevreden over het geleverde werk en dus was hem de factuur toegestuurd. Betaling bleef echter uit..

De klant werd vervolgens gebeld en gemaild. Nadat hij in eerste instantie de ondernemer lang had genegeerd, liet hij vervolgens begin dit jaar weten dat hij de factuur wel wilde betalen, maar dat niet kon. Waarom werd niet toegelicht. Dat hij speciaal op maat gemaakte producten had besteld én geleverd gekregen, deerde hem kennelijk niet. De ondernemer moest maar wachten op betere tijden.

De ondernemer vertelde mij dat hij er niets van geloofde. De ondernemer had zelf al van alles geprobeerd, maar tot betaling kwam het niet. Sterker nog, de klant begon te dreigen dat als de zaak ter incasso werd overgedragen hij ‘pleite was’. Daar was hij ‘heel simpel in’. Hij ging verhuizen naar het buitenland en ‘dan valt er niks meer te halen’.

Een telefoontje van mij als advocaat, zette de klant nog meer op scherp. ‘Kom het geld maar halen op Gran Canaria’, was zijn reactie. En ‘ga maar naar de rechter, er valt toch niets te halen. We zijn vanaf volgende week toch weg!’

Deze klant wilde kennelijk niet alleen zijn meubels op maat, maar ook een incasso op maat. De klant had verteld dat ze zouden emigreren. Een blik in het Kadaster leerde dat de klant nog wel eigenaar was van een woning. De rechter werd gevraagd om toestemming en diezelfde dag nog was het beslag op de woning gelegd. De openstaande vordering was daardoor met bijna € 2.000,- toegenomen.

Toen vervolgens de procedure ook nog werd aangekondigd en de klant zag wat zijn houding hem allemaal extra ging kosten, was er van de bravoure weinig meer over. De praatjes hielden op en zijn vrouw liet hij bellen, om aan te kondigen dat er toch wel geld was. De openstaande factuur kon ineens worden betaald, samen met de extra kosten. Een verdere procedure was niet meer nodig! Een vlucht naar Gran Canaria ook niet. Deze kwestie kon gelukkig gewoon worden opgelost vanuit het Barneveldse.

Deze column is eerder geplaatst in de Barneveldse Krant.

Deel dit artikel

Neem contact op met onze specialisten voor meer informatie

Expertises