Bertjan Agteresch
Bertjan Agteresch
Onlangs was de vliegmaatschappij Corendon opvallend in het nieuws. Een reis naar Bonaire zou al vanaf €249,- kunnen worden geboekt. Deze verschrijving in meerdere kranten werd in allerijl rechtgezet met een bericht op de website: ‘Oeps… Sorry!!’.
Ook De Bijenkorf is met het tonen van de prijzen stevig de mist ingegaan. Een klant zag op internet een witgouden 18k ketting van Cartier met 176 briljant geslepen diamanten voor € 402,-. Van dit aanlokkelijke aanbod maakte de klant gretig gebruik. Zij bestelde de betreffende ketting en haalde deze op in de winkel. Keurig ingepakt kreeg zij de ketting mee, inclusief garantiepapieren. Veiligheidshalve werd het pakketje omsloten door een merkloze tas met een dichte bovenkant.
De Bijenkorf bleek achteraf niet erg gecharmeerd van de verkoop. De ketting koste namelijk geen € 402,-, maar € 40.200,-. De Bijenkorf heeft daarop meerdere keren, zonder succes, de klant verzocht de ketting te retourneren. Uiteindelijk zag zij geen andere oplossing dan de klant te dagvaarden. Dit heeft geleid tot een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam op 23 november 2018.
Voor de vraag of een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen tussen De Bijenkorf en de klant is het volgende van belang. Voor een geldig aanbod moet in beginsel de wil (om een product voor een bepaalde prijs te verkopen) overeenstemmen met de verklaring (de genoemde prijs). Als deze wil niet overeenstemt met de verklaring, kan de klant mogelijk een beroep doen op gerechtvaardigd vertrouwen. De vraag is dan of, ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, de klant op gegronde redenen mocht aannemen dat de verkoper het product voor de genoemde prijs wil verkopen. Door de rechter worden in dat kader alle omstandigheden van het geval gewogen.
De Bijenkorf vordert, kort gezegd, de klant te veroordelen om de ketting te retourneren. Subsidiair vordert zij betaling van € 39.798,-, het verschil tussen de twee bedragen, te vermeerderen met wettelijke rente. Hiertoe voert zij aan dat de ketting per ongeluk voor de verkeerde prijs op de website is geplaatst. De Bijenkorf had niet de wil om de ketting voor zo’n laag bedrag te verkopen. Bovendien kon de klant daar niet gerechtvaardigd van uitgaan. Daarom is geen koopovereenkomst tot stand gekomen.
De klant houdt stug vol dat De Bijenkorf onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat sprake is geweest van een fout en dat de prijs eigenlijk €40.200,- had moeten zijn. De wil van De Bijenkorf ontbrak niet. Als de wil wel ontbrak, mocht de klant er gerechtvaardigd op vertrouwen dat de ketting zo goedkoop was. Er staan op internet namelijk optisch vergelijkbare kettingen met een prijs rond de € 250,- à € 300,-, het kettinkje was maar klein en de gemiddelde consument kent Cartier niet.
De rechter oordeelt allereerst dat De Bijenkorf duidelijk niet de wil had de ketting voor slechts 1% van de normale verkoopprijs te verkopen. Ook het andere verweer van de klant slaagt niet: zij mocht er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de ketting slechts € 402,- zou kosten. Zij had met voldoende onderzoek op zijn minst moeten twijfelen over de juistheid van de prijs. Een gemiddeld geïnformeerd consument had geweten dat een sieraad van 18 karaat witgoud met 1,23 karaat diamanten veel duurder zou zijn dan het genoemde bedrag. Uit het feit dat de ketting alleen in de winkel kon worden opgehaald, had klant dit bovendien ook moeten afleiden. De rechter oordeelt dat de klant binnen 10 dagen de ketting in het bezit moet stellen van De Bijenkorf.
Als een prijs te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Consumenten worden daarbij geacht voldoende onderzoek te doen naar de juiste prijs van een product. Voor bedrijven die per ongeluk een verkeerde prijs hebben vermeld, bestaat een uitweg om een product terug te krijgen. Voorkomen is echter beter dan genezen. En als het misgaat, loont het om direct de prijs aan te passen en zo nodig een rectificatie te plaatsen. Zo kan worden voorkomen dat een klant gerechtvaardigd vertrouwt op een eerder genoemde prijs.