Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Steeds meer werknemers brengen de pauze tijdens het werk surfend achter de computer door. Bijkomend voordeel voor u als werkgever is dat uit onderzoek volgt dat personeel productiever wordt als ze tijdens het werk even op Facebook mogen kijken, even mogen twitteren, etc. “Geweldig!” denkt u, “Ik blij, en de werknemer ook.”

Helaas is er ook een keerzijde aan het gebruik van sociale media door de werknemer tijdens en buiten werktijd. Om te voorkomen dat sociale media door de werknemer in uw nadeel wordt gebruikt is het belangrijk tijdig regels voor het gebruik hiervan in te stellen. U kunt dit doen via een sociale media code; gedragsregels op het gebied van sociale media die u opneemt in het personeelshandboek of in de huisregels. In dat geval is uw werknemer gebonden aan de code.

Dat huisregels ten opzichte van sociale media, mits correct opgesteld en toegepast, zwaarder wegen dan de privacy van de werknemer, heeft zelfs het Europees hof bepaald. Een werknemer werd ontslagen door zijn werkgever omdat hij met zijn zakelijke YahooMessenger-account privéberichten had verstuurd. Volgens de huisregels van zijn werkgever is dat verboden. De werknemer stelde zich op het standpunt dat hij niet ontslagen kon worden vanwege schending van zijn privacy. Het Europees Hof stelde de werkgever in het gelijk.

Indien u meer informatie wenst over nut en noodzaak van een sociale media code kunt u contact opnemen. Laat de ontspanning van uw werknemer u geen spanning opleveren!

Deze column is ook geplaatst in Bedrijvig Altena.

Deel dit artikel

Expertises