Ongepast gedrag

Ongepast gedrag van medewerkers naar cliënten; is dit vanzelfsprekend niet acceptabel en uiterst vervelend. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een relatie met een cliënt of een cliënt niet respectvol behandelen.

Het kan ertoe leiden dat het niet wenselijk is dat een werknemer langer werkzaam blijft bij de zorginstelling. Uit de rechtspraak blijkt dat het in een dergelijke situatie mogelijk is om afscheid te nemen van een werknemer, mits de juiste stappen zijn gevolgd. Daarom hebben we vijf concrete tips op een rij gezet.

1. Leg vast

Het is belangrijk om vooraf de instellingsbrede stukken, zoals een personeelshandboek, op orde te hebben en daarin vast te leggen dat bepaald gedrag niet wordt geaccepteerd. Daarbij kunnen eveneens de mogelijke consequenties worden genoemd.

2. Stel een vertrouwenspersoon aan

Dit kan een wettelijke verplichting zijn van een zorginstelling voor cliënten. Ook als dit niet wettelijk verplicht is, is het verstandig om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit geldt niet alleen voor cliënten, maar eveneens voor werknemers.

3. Bespreek ongepast gedrag

Wordt ongepast gedrag gemeld door een cliënt of een collega? Doe dan onderzoek en bespreek dit gedrag met de betreffende werknemer. De werknemer moet de kans krijgen om zijn of haar verhaal uit te doeken te doen.

4. Overweeg de mogelijkheden

Afhankelijk van de ernst van de situatie, kunnen de mogelijkheden worden overwogen. In de ene situatie is een ontslag op staande voet verstandig, terwijl in een andere situatie een officiële, schriftelijke waarschuwing volstaat.

5. Rond de situatie af

Wat de situatie ook is, laat geen eindjes open. Zorg voor een duidelijke afronding.

BVD specialisten

Wilt u de tekst van uw personeelshandboek laten beoordelen? Of de mogelijkheden in een concrete situatie onderzoeken? Neem dan contact op met de zorgspecialisten van BVD advocaten. Wij hebben brede ervaring met het arbeidsrecht in de zorg. Daarbij kiezen we voor een praktische aanpak waarbij u gebaat bent.

U wordt van harte uitgenodigd om vrijblijvend contact op te nemen met onze zorgspecialisten.

Advocaten

Bekijk alle advocaten

BVD advocaten
in de buurt

Onze specialisten werken vanuit 5 vestigingen in Nederland.

BEREKEN ROUTE

Hardinxveld-Giessendam

  • Bezoekadres:
  • Moerbei 11
  • 3371 NZ Hardinxveld-Giessendam
  • 0184 61 89 74
  • 0184 61 89 75

BEKIJK PAGINA

Altena

  • Bezoekadres:
  • Hulsenboschstraat 5-D
  • 4251 LR Werkendam
  • 0183 50 55 22
  • 0183 50 44 88

BEKIJK PAGINA

Barneveld

  • Bezoekadres:
  • Raadhuisplein 55
  • 3771 ER Barneveld
  • 0342 74 07 00
  • 0342 74 07 10

BEKIJK PAGINA

Veenendaal

  • Bezoekadres:
  • Nieuweweg 40-42
  • 3905 LN Veenendaal
  • 0318 - 53 17 80
  • 0318 - 53 17 90

BEKIJK PAGINA

Kampen

  • Bezoekadres:
  • Meeuwenplein 9A
  • 8261 WB Kampen
  • 038 741 01 00
  • 038 741 01 10

BEKIJK PAGINA