(Dis)functioneren
Vrijwel iedere retailondernemer heeft wel een medewerker waar hij eigenlijk niet tevreden over is; een medewerker die niet goed functioneert in zijn onderneming. Dit is erg vervelend. Maar met de juiste aanpak is het zeker mogelijk om afscheid te nemen van deze medewerker.
Eisen ontslag
Er gelden twee eisen voor ontslag van een slecht functionerende werknemer:
- Er moet duidelijk zijn dat de medewerker niet geschikt is voor het verrichten van zijn functie;
- De medewerker moet op tijd op de hoogte worden gesteld en in voldoende mate de gelegenheid krijgen om zijn functioneren te verbeteren.
Uiteraard moet het niet zo zijn dat de medewerker door ziekte of lichamelijke/geestelijke gebreken niet goed functioneert. Dan kan geen ontslag vanwege disfunctioneren plaatsvinden.
Aanpak disfunctioneren
Uit de rechtspraak blijkt dat een ontbindingsverzoek alleen kans van slagen heeft als de juiste procedure is gevolgd. Deze procedure kan de volgende stappen omvatten:
- Stel een duidelijke arbeidsovereenkomst met functieomschrijving op.
Zo is duidelijk aan welke eisen de werknemer moet voldoen. - Voer jaarlijks functioneringsgesprekken en beoordeel de werknemer op grond van de functie-eisen.
Voldoet een werknemer niet? Beoordeel de werknemer dan met een ‘onvoldoende’ in plaats van een ‘matig’. - Blijkt voortijdig dat de werknemer niet functioneert? Wacht het functioneringsgesprek niet af.
Ga meteen in gesprek met de werknemer. Geef de werknemer hierbij concrete kritiekpunten. - Begeleid de werknemer intensief tijdens het functioneringstraject.
Neem het initiatief in het opstellen van een plan van aanpak en stel hierin concrete doelen. Geef duidelijk aan wat er gebeurt als de werknemer het functioneren niet verbetert. Houdt vervolgens tweewekelijkse gesprekken met de werknemer. Leg alles schriftelijk vast. Het traject neemt circa 3 tot 6 maanden in beslag. - Heeft de werknemer bij het eindgesprek zijn functioneren niet (voldoende) verbeterd?
Onderneem dan actie. Dit kan demotie of ontslag zijn. Laat geen eindjes open.
BVD specialisten
Wilt u weten of uw dossier compleet is? Neem dan contact op met de retailspecialisten van BVD advocaten. Wij hebben brede ervaring met ontslag wegens disfunctioneren. We kennen niet alleen de juridische regels van binnen en buiten, maar weten ook wat er speelt bij u als retailondernemer. Daarom kiezen wij voor een praktische no-nonsens aanpak waar u bij gebaat bent.
U wordt van harte uitgenodigd om vrijblijvend contact op te nemen met onze retailspecialisten.