[Whitepaper] Organisatiemodel wijzigen? Tien vragen en antwoorden

Op deze pagina kunt u de whitepaper 'Organisatiemodel wijzigen: 10 veelgestelde vragen' downloaden.

Er kunnen meerdere redenen zijn om te reorganiseren. Er was een tijd dat dit met name te maken had met te hoge loonkosten bij supermarkten. Die tijd is even voorbij, zij het dat ook nu het nog steeds iets is om goed op te blijven letten.

Wat op dit moment echter meer speelt is het wijzigen van het organisatiemodel. Het is immers goed om de organisatiestructuur van uw winkel tegen het licht te houden en te onderzoeken of dit nog past bij uw huidige werkwijze. Zo introduceerde Albert Heijn recent een nieuw organisatiemodel waarbij managers vers, service en operatie werden geïntroduceerd, naast zogenaamde shiftleiders. Gisteren gaf Jumbo aan met nieuwe functies te komen binnen de winkelorganisatie. Ook andere formules zijn bezig met het wijzigen van het organisatiemodel.

En uiteraard maken veel ondernemers binnen alle formules gebruik van de vrijheid die zij hebben om hun organisatie in te richten. Zo heeft onder meer de volledig geautomatiseerde zelfscan tot reductie van het aantal plaatsen op de kassa-afdeling geleid en is te zien dat e-commerce ook leidt tot een andere inrichting van de organisatie.

Sinds 1 september 2020 gelden er nieuwe regels voor dit soort organisatiewijzigingen. Daarbij worden aan ons de volgende vragen veel gesteld:

  1. Kan ik zelf kiezen welke medewerkers ik ontsla?
  2. Is het mogelijk om op kwaliteit te selecteren?
  3. Zijn verkoopmedewerkers en kassamedewerkers (beiden in b) onderling uitwisselbaar?
  4. Wat doe ik met de hulpkrachten / erbijbaners? Tellen die mee voor de reorganisatie?
  5. Hoe goed moet ik de reden voor de organisatiewijziging onderbouwen?
  6. Op welk moment is het verstandig om het UWV te betrekken in het proces?
  7. Wanneer spreek ik met de medewerkers over de reorganisatie?
  8. Moet ik andere beschikbare functies aanbieden?
  9. Wat is het geschikte moment om een alternatief (vaststellingsovereenkomst) aan te bieden?
  10. Hoe hoog is de vergoeding die ik moet betalen?

Als u de antwoorden op deze vragen wilt weten, dan kunt u hieronder uw gegevens opvragen. 

Organisatiemodel wijzigen

""

""

note


BVD advocaten
in de buurt

Onze specialisten werken vanuit 5 vestigingen in Nederland.

BEREKEN ROUTE

Hardinxveld-Giessendam

  • Bezoekadres:
  • Moerbei 11
  • 3371 NZ Hardinxveld-Giessendam
  • 0184 61 89 74
  • 0184 61 89 75

BEKIJK PAGINA

Veenendaal

  • Bezoekadres:
  • Nieuweweg 40-42
  • 3905 LN Veenendaal
  • 0318 - 53 17 80
  • 0318 - 53 17 90

BEKIJK PAGINA

Barneveld

  • Bezoekadres:
  • Raadhuisplein 55
  • 3771 ER Barneveld
  • 0342 74 07 00
  • 0342 74 07 10

BEKIJK PAGINA

Kampen

  • Bezoekadres:
  • Meeuwenplein 9A
  • 8261 WB Kampen
  • 038 741 01 00
  • 038 741 01 10

BEKIJK PAGINA