Integriteit in het onderwijs

Het onderwijssymposium vond plaats op 9 april jongstleden. Ter gelegenheid daarvan presenteerde Jaco van den Brink een brochure 'Integriteit gewogen', over integriteit in het onderwijs. U kunt de brochure op deze pagina bestellen. 

De problemen die op scholen spelen zijn snel onderwerp van discussie in de media. Denk aan de financiële problemen bij ROC Leiden rondom de bouw van schoolgebouwen in 2011 en 2013 of de problemen rondom de examens van leerlingen van een VMBO in Maastricht in 2018. Vaak wordt gezocht naar een antwoord op vragen als ‘Hoe kon dit gebeuren?’ en ‘Wie is er verantwoordelijk voor?’ Al die aandacht voor incidenten in het onderwijs laat zien hoe kwetsbaar het maatschappelijk vertrouwen is in onderwijsinstellingen. Wellicht vanuit de gedachte dat wij daar onze kwetsbare kinderen en jongeren aan toevertrouwen.

Leerlingen kunnen de dupe zijn en mede daarom kunnen de emoties hoog oplopen als er sprake is van problemen op een school. Al snel valt dan in de media de term ‘integriteit’. Integriteit is moeilijk in woorden te vangen. We kunnen wel voorbeelden bedenken van niet-integer handelen: bewust financieel wanbeleid door schoolbestuurders of examenfraude door docenten. Van Dale omschrijft ‘integriteit’ als: onschendbaarheid of eerlijkheid, onkreukbaarheid. Belangrijke vraag daarbij: gaat het louter om het volgen van geldende regels en normen, of is er meer nodig voor ‘integriteit’? De omschrijving van de bekende Engelse schrijver C.S. Lewis laat zien dat het begint met een innerlijke moraal: ‘Doing the right thing, even when no one is watching’. Alleen het volgen van de regels geeft immers bepaald geen garantie voor integer-zijn. Uiteindelijk gaat het om oprecht respect voor
degenen voor wie je verantwoordelijk bent, en jegens wie je verantwoordelijk bent in de school.

Deze brochure is nu eenmaal juridisch van aard en daardoor ligt de focus wat eenzijdig op de ‘harde’, gereguleerde kant van integriteit. Het is echter van belang om in het oog te houden dat de ‘innerlijke zijde’ – en dus ook de organisatiecultuur – veel meer fundamenteel is. Evenwel zijn regels nodig om duidelijke aanknopingspunten en verwachtingen te hebben.

***

Mag je de Rijksbekostiging inzetten voor schoolreisjes? Kun je als toezichthouder een relatie met de schoolbestuurder aangaan? Hoe erg is het om extra inkomsten voor zorgleerlingen niet aan zorg te besteden? Fraude met toetsen en cijfers, verkeerde opgave van leerlingenaantallen. Is het echt zo erg? Hoe ga je in het onderwijs om met integriteit? Wij nodigen schoolbestuurders en -leiders uit voor een bijeenkomst rondom dit thema. Van harte welkom!

Minisymposium: Integriteit in het onderwijs

Dinsdag 9 april 2019

14:00 - 16:00

Hoofdsprekers

mr. Philip Coté MBA
Governance en integriteit in het onderwijs

Marien Rozendaal RA
Financiële integriteit in het onderwijs

Philip Coté is jurist en bedrijfskundige en gespecialiseerd in governance-vraagstukken. Marien Rozendaal is accountant bij Van Ree Accountants en adviseert onderwijsinstellingen. Jaco van den Brink is advocaat bij BVD advocaten en staat scholen juridisch bij.

Locatie

Van der Valk Veenendaal
Bastion 73 
3905 NJ Veenendaal 

Kosten

De kosten voor deze bijeenkomst bedragen € 75 per persoon. U kunt deze ter plekke voldoen (contant of via automatische incasso). Desgewenst kunt u ook een factuur ontvangen.

Aanmelden

Laat uw gegevens achter in het formulier hiernaast. 

BVD advocaten
in de buurt

Onze specialisten werken vanuit 4 vestigingen in Nederland.

BEREKEN ROUTE

Hardinxveld-Giessendam

  • Bezoekadres:
  • Moerbei 11
  • 3371 NZ Hardinxveld-Giessendam
  • 0184 61 89 74
  • 0184 61 89 75

BEKIJK PAGINA

Altena

  • Bezoekadres:
  • Hulsenboschstraat 5-D
  • 4251 LR Werkendam
  • 0183 50 55 22
  • 0183 50 44 88

BEKIJK PAGINA

Barneveld

  • Bezoekadres:
  • Raadhuisplein 55
  • 3771 ER Barneveld
  • 0342 74 07 00
  • 0342 74 07 10

BEKIJK PAGINA

Veenendaal

  • Bezoekadres:
  • Nieuweweg 40-42
  • 3905 LN Veenendaal
  • 0318 - 53 17 80
  • 0318 - 53 17 90

BEKIJK PAGINA